fredag 4. juli 2008

Sort eller hvit? Valgets kval...





Dette er min "database", her sitter jeg og blogger og koser meg med alle de inspirerende bildene jeg finner rundt om i Blogglandia. Jeg har jo måttet "pusse opp" skjermen også, og har valgt olivengrønn oppgavelinje, som står perfekt til sløyfene i pikens kjole...

Jeg har vært så heldig å arve dette gamle skatollet etter min oldemor. Siden hun ble over 90 år gammel, husker jeg godt da den sto på rommet hennes. Hun hadde parfymeflankonger, talkumflasker og broderte lommetørklær i de små skuffene, og små avisutklipp, sytråder etc i andre. Den har høy affeksjonsverdi for meg. MEN. Og det er et men her... Den er etterhvert blitt ordentlig stygg i "lakken". (Sjekk området over tastatur, og ved skjermen...) og det liker jeg dårlig.








Så jeg har bestemt meg for å gjøre noe med den. Men hva, er det store spørsmålet. Jeg har sett noen som har malt sitt skatoll i hvitt. Lekkert, syntes jeg. Men for hvor lenge?



Tja, jeg skulle nok ha orket å ha skatollet slik ;0))


Så har jeg sett andre igjen som har valgt en sort farge. Høyglanset pianolakk, tenker jeg da. Lekkert det også...Jeg må jo uansett slipe den ned, så hva velger jeg? Noen som har tips eller ideer, evt inspirasjonsbilder? Jeg mangler også et par-tre av knottehåndtakene til de små skuffene, noen som vet hvor det går an å få tak i disse?

Jeg har lyst på denne stolen til om skatollet blir hvit:
...og denne om den blir sort:




Dette er altså resten av "hobbykroken." Her sitter jeg og lager kort, tegner, scrapper etc. Egentlig burde jeg absolutt hatt TO skrivebord, eller et laaangt. En del til hobbypuslerier, en annen til data. Men jeg får klare meg med å bruke kjøkkenbordet som en avlastning enn så lenge. Denne hylla er på veg til å bli hvit, når regnet setter inn. Det samme gjelder lista i taket.



Hmmm...blonder...





...og min kjære farmor som baby i 1919...




...iført akkurat denne kjolen, som min datter brukte som baby.


Jeg har også fått denne kjolen, som er like gammel, altså 90 år. Jeg er så redd for å ødelegge de, og vet ikke om jeg tør å stryke de opp og la de henge fremme, eller om jeg rett og slett skal ramme de inn... Noen som har erfaring med slike skjøre, gamle plagg?








Da ønsker jeg dere alle en strålende helg i varmen:0))


Image via Sarah Key

1 kommentar:

prinsesselinn sa...

hei på deg.
så nydelige kjoler da.
Virkelig vakre.
Slike bommulskjoler tåler utrolig mye.
Det ser ut som bomull så da regner jeg med at det er det.
disse kan helt sikkert strykes,
silke deriomot "knekker" etter en viss tid.
Hvis jeg var deg ville jeg vasket de i sunlight ( den er veldig skånsom ) og latt de luft tørke, gjerne i solen, det bleker dem litt dersom de er blitt gule.
stryk de på middels varme , men sjekk at jernet sitt er rent :-)
Lykke til med vakre kjoler, Hvaangår skatollet synes jeg det var et flott møbel, tror det best beholder sin " verdighet" om det blir svart pianolakk, da ser det liksom litt gammelt og erverdig ut synes jeg.
hvitt er også fint , men da kunnedet vært et hvilket som helst skatoll under... puh,,, og dette fra meg som det omtrent ser ut som jeg har drysset mel over hele leiligheten... haha.
GOD HELG.